Final destination: Vietnam

on

Inmiddels alweer twee weken thuis met de kat in Amsterdam, kijken we vol trots en geluk terug naar onze foto’s. Wat een onvergetelijke reis hebben we gemaakt! En Vietnam was onze laatste bestemming.

Vietnam, voor ons een land van uitersten. Volgens mij hebben we een haat/liefde verhouding met Vietnam. Het was zwart of wit en dus nauwelijks grijs. Te druk, te rustig, te veel, te weinig, goed eten of slecht eten. Maar het zat voor ons vooral in de bewoners en de mentaliteit. Het ene moment de vriendelijkste, eerlijkste en liefste mensen die we ooit ontmoet hadden, het andere moment gemene, vervelende en ronduit onaardige types. Voor ons kwam het effect van toerisme op een land het duidelijkst naar voren in Vietnam. Misschien zijn we ook teveel naar toeristische plekken getrokken. In Vietnam werd er door hotelpersoneel geld van ons gejat, moesten we het meest ingaan tegen mensen die je proberen af te zetten, kregen we last van onze buik en probeerden vele Vietnamezen ons in een bepaalde snelheid door het land te loodsen/pushen. Gingen wij niet nog meer hoogtepunten van Vietnam aftikken? Zijn wij welgeteld 8 dagen in Hoi An gebleven? Alsof we niet goed bij ons hoofd waren.

Maar zoals jullie horen. Wij trokken nog steeds ons eigen plan, in een lekker rustig tempo. Dan maar een paar speciale plekken overslaan. We hadden geen plannen om de laatste vier weken te haasten. EN in Vietnam hebben we nog enkele leuke mensen ontmoet, vonden wij de natuur absoluut overweldigend en prachtig groen, en hebben we een paar keer heel hard gelachen. (zoals toen Marc struikelde en in de modder van het rijstveld viel, oh man)

Het probleem van hoge verwachtingen is dat ze niet altijd worden waargemaakt en dat is waarschijnlijk ook een fout van ons geweest. Of misschien waren we gewoon klaar om naar huis te gaan. Hoe dan ook, we hebben absoluut ontzettend genoten van de laatste weken van onze reis. En misschien was Vietnam wel het meest fotogenieke land van allemaal…

Wij trokken van het zuiden naar het noorden. Onze route werd uiteindelijk Ho Chi Minh City – Mekong Delta – Mui Ne – Nha Trang – Hoi An – met de easyrider naar Hue – Dong Hoi – Cat Ba Island – Ha Noi.

In Ho Chi Minh (Saigon) hadden wij een top tijd. We genoten van deze stad en de drukte. Iedereen waarschuwde ons voor alle scooters in Ha Noi, maar terug kijkend vonden wij dat Saigon toch wel de kroon spande. Fantastisch om in deze stad rond te lopen, als een soort superheld de straat over steken en de scooters langs je heen razen. Helaas kreeg Saigon een bittere nasmaak, want het hostelpersoneel had op slinkse wijze geld van ons gestolen terwijl we het in een ‘kluis’ hadden gestopt. Jammer, maar we zijn blij dat dit ons enige scam-incident is geweest tijdens de hele reis.

DSC03300kleinDSC03310kleinDSC03368kleinDSC03328kleinDSC03387kleinDSC03340kleinDSC03410klein

In de tussentijd deden wij een korte tour door de Mekong Delta. We besloten voor een dagtour te kiezen die goed geregeld was, in plaats van een meerdaagse tour met 1 tourguide en 50 andere toeristen. Een goede keuze, want ons geld kwam goed terecht, we hebben goed gelachen met de enige twee andere jongens die mee waren en we hadden een prachtige, rustige tour. We eten fruit en dippen het in zout met chilivlokken. Inmiddels strooi ik zelfs thuis chilivlokken over mijn eten. Hmm, spicy food.

DSC03415kleinDSC03441kleinDSC03446klein

DSC03466kleinDSC03508kleinDSC03479kleinDSC03499kleinDSC03521klein

De volgende stop was Mui Ne, niet de meest fantastische plek en wij begrepen niet helemaal ‘the fuzz’ over the Fairy Stream en de zandduinen (in Denemarken zagen wij veel mooiere), maar met een fijne upgrade in het hotel met zwembad hebben wij ons prima vermaakt. Het vissersdorpje werd niet direct aangeraden, maar vonden wij juist het meest interessant. Heel veel bootjes en grote schelpen tussen het afval, of andersom.

DSC03547kleinDSC03528kleinDSC03557kleinDSC03602klein

DSC03564kleinDSC03565klein

Nha Trang is eigenlijk een toeristische badplaats, een soort Salou voor Russen. Niet erg authentiek, maar een goede plek om te snorkelen. Het was de verjaardag van Marc, dus een paar mooie vissen zien was een leuk begin van deze dag. De dag werd zelfs nog beter toen we een upgrade naar de Club Suite kregen in het Best Western hotel. Heerlijk, wat een luxe opeens!

Vanuit Nha Trang gingen wij met de nachtbus naar Hoi An. De nachtbus was wat lastig, maar de lieve mensen van onze geboekte homestay in Hoi An ontvingen ons heel vroeg in de ochtend en we konden gelijk doorlopen naar onze kamer. Wat een service. Engels spreken met deze mensen was soms een probleem, maar dat maakte het ook wel heel grappig. De liefste mensen die we ontmoet hebben. Uiteindelijk verbleven we 8 dagen in Hoi An, om geld te besparen, maar vooral omdat het leuk en relaxed was. Marc liet zich een maatpak maken, we zaten enkele dagen te chillen in ons favoriete koffie tentje Rosie Cafe en hingen wat rond met twee meiden die we hadden leren kennen in onze homestay. Het oude stadje zelf is erg toeristisch, maar met kennis van de juiste plekken merk je daar niets van en de omgeving van Hoi An is prachtig. Rijstvelden en het strand dichtbij, een fijne plek om te zijn.

DSC03721kleinDSC03735klein

DSC03755kleinDSC03764kleinDSC03776kleinDSC03888kleinDSC03790klein

Na acht dagen Hoi An werden we door twee easyriders opgehaald en maakten we in 1 dag de meest fantastische tour op de motor van Hoi An naar Hue. Wat een avontuur, alleen al om met twee Vietnamezen op pad te zijn. Helaas maakte het eten op deze tour mij een beetje ziek en was Hue uiteindelijk ook niet de gezelligste plek om te zijn. Ach zo gaat dat. Vanuit Hue gingen we naar Dong Hoi, want hier hadden we de volgende dag een vlucht naar Ha Noi. Net ietsjes duurder dan een treinticket, maar wel 10 keer zo snel.

DSC04026kleinDSC04034kleinIMG_6181

In Ha Noi aangekomen gingen we direct door naar Cat Ba Island. Een lange tour van bus, bus, boot en bus. Cat Ba town is erg lelijk, maar de omgeving maakt alles he-le-maal goed! Wat een prachtig eiland. We huurden een scooter en reden de hele dag door de bergen en liepen door het Nationaal Park naar de top van een berg, zodat we een fantastisch uitzicht hadden. Vanuit hier gaan ook tours door Lan Ha Bay, een veel goedkoper en minder druk alternatief voor Ha Long Bay, en net zo mooi! De omgeving is zo mooi en we hadden een geweldige dag. Maar we moeten realistisch zijn.. We begrijpen absoluut niet waarom wij nooit eerder wat hoorden over AL HET AFVAL dat in grote stromen door deze baaien drijft. Het schijnt nog erger te zijn in Ha Long Bay, onvoorstelbaar. Enkele keren op onze reis hebben wij gemerkt hoe toerisme en organisaties plekken verheerlijken om te verkopen, en dit was weer zo een plek. Absoluut, wat een natuurpracht, maar er moet iets gedaan worden aan het afvalprobleem. Maar oordeel zelf, hier de foto’s.

DSC04142kleinDSC04192klein

DSC04229kleinDSC04184klein

Onze laatste stop was Ha Noi. Weer een grotere stad waar we het nog enkele dagen goed naar onze zin hebben gehad. Het hoogtepunt was de foodtour. Een hype, maar we aten toch heel wat heerlijke en aparte dingen. Zaten we op kleine krukjes tussen de lokale bevolking wat geks te eten. De Old Town is een gezellig deel van Ha Noi, met kleine restaurantjes, barretjes en marktjes. We deden onze laatste souvenir inkopen en bereidden ons voor op de terugweg.

DSC04283kleinDSC04284kleinDSC04300kleinDSC04352klein

Met gemengde gevoelens gingen we weer terug. Ja, we waren klaar om terug te gaan, het was goed geweest. Maar WAUW, wat hadden we allemaal meegemaakt. Voor altijd blijft deze reis in ons hoofd en hart. Nog jaren kunnen we van deze avonturen genieten, met duizenden foto’s om terug te kijken. We zijn dankbaar, zo mooi dat we dit hebben kunnen doen. Op naar de volgende reis… ;)

*English version

At this time, we are home again with our cat in Amsterdam, and we look at our photographs with pride and happiness. We made an unforgettable trip! And Vietnam was our last destination.

Vietnam, a country of extremes. We have a hate/love affair with Vietnam. It was black or white and not so much grey. Too busy, too quiet, too much, too little, good food or bad food. But for us, it was mainly the residents and the mentality. At one point the friendliest, most honest and loveliest people we’ve ever met, other times the meanest, most annoying or just unfriendly figures. We think we saw the effect of tourism the most in Vietnam. Maybe we’ve been too much to the touristic places. In Vietnam, we got robbed by hostel staff, we had to stand our ground against people who try to rip you off the most, we got belly troubles and tried so many Vietnamese to guide/push us through their country in a certain speed. Did you not do any more highlights of Vietnam? Were we 8 days in Hoi An? Are you out of our minds?

But as you hear. We still made up our own plan, in a very calm tempo. If that meant to skip some special places, so be it. We did not have any plans to rush through a country in the last weeks of our trip. AND in Vietnam we also met some of the nicest people, we thought the nature was absolutely overwhelming and beautifully green, and we laughed so hard a couple of times! (that one time Marc tripped and fell into a muddy ricefield, oh men).

The problem of high expectation is that they are not always fulfilled, and that’s probably our own fault. Or we were just ready to go home. Either way, we did absolutely ENJOY the last weeks of trip. And maybe, just maybe, Vietnam was the most photogenic country of all…

We went from south to north. This was our route: Ho Chi Minh City – Mekong Delta – Mui Ne – Nha Trang – Hoi An – met de easyrider naar Hue – Dong Hoi – Cat Ba Island – Ha Noi.

We had a blast in Ho Chi Minh (Saigon). We enjoyed this city and the bustle. Everybody warned us for the amount of scooters in Ha Noi, but looking back, we think Saigon is the leader in this. It’s incredible to walk around in this city, crossing the street as some sort of superhero with scooters passing all around you. Unfortunately, we left Saigon bittersweet, because the hostel staff stole some money from us in a very clever way. Too bad, but we are happy this was the only scam-incident during our whole trip.

In the meantime we did a Mekong Delta tour. We decided to go for a daytour that was well organised, instead of a multiple day tour with 1 tourguide and 50 other tourists. A good choice, because our money was put to a good cause, we laughed a lot with the other two guys on the tour and it was just the most wonderful and calm tour. Perfect! We ate fruit en dipped it in salt with chilli. Now at home, I put chilli flakes on a lot of thing I eat. Hmm, spicy food.

Next stop was Mui Ne, not the coolest place and we didn’t really understand the fuzz about the Fairy Stream and the sanddunes (we’ve seen nicer ones in Denmark), but with a nice upgrade at the hotel with a swimming pool we enjoyed ourselves just fine. The fishing village in Mui Ne is not directly recommended, but we thought it was one of the most interesting things to see over there. A lot of little boats and big shells between the trash, or the other way around.

Nha Trang is a touristic resort place for Russians. Not very authentic, but it’s a good place for snorkelling. We celebrated Marc’s birthday seeing some nice fishes. That was a good start of the day. It got even better when we got an upgrade to the Club Suite in the Best Western hotel. So nice, what a luxury!

From Nha Trang we took the night bus to Hoi An. Terrible experience, but the sweet people from our booked home stay welcomed us early in the morning and had our room ready for us. What a service. Speaking English with these people was sometimes a problem, but that was actually part of the fun of staying here. They were the loveliest people we have met on our trip, so sweet. Eventually we stayed 8 days in Hoi An, to save some money, but mainly because we liked it so much. It was so nice and relaxed. Marc got himself a suit made, we chilled out a couple of days in our favourite little coffee place Rosie Café and hang around with two girls we met in our home stay. The old town itself is very touristic, but with a little knowledge of the right places you don’t notice anymore and Hoi An’s surroundings are stunning. Rice fields everywhere and the beach close by, it’s just a good place to be.

After 8 days Hoi An we got picked up by two easyriders. We made the most amazing one day trip with them, on the back of the motorcycle from Hoi An to Hue. What an adventure, just being with these two Vietnamese guys haha. Unfortunately, the food on this tour made me a little sick and Hue was not the nicest place to be. Well, that’s how it goes. No worries. From Hue we went to Dong Hoi, because we had a flight to Ha Noi from here. For just a little bit more expensive than a train, but 10 times as fast.

From Ha Noi we went directly to Cat Ba Island. A long trip, bus, bus, boat and bus. Cat Ba town is actually pretty ugly, but the surrounding makes up for this big time! What a beautiful island. We rented a scooter and drove though the mountains the whole day. Walked to the top of one of those mountains in the Cat Ba National Park and had the most incredible view ever. You can also do tours from Cat Ba Island to Lan Ha Bay, a much cheaper and less crowded alternative for Ha Long Bay, and just as beautiful! De surroundings are so beautiful and we had a blast that day. But we have to be realistic.. We absolutely don’t understand at all why we had never even heard about ALL THE TRASH floating through the bay in large currents. It’s said to be even worse in Ha Long Bay, unbelievable. A few times in our trip we experienced how tourism and organisations glorify places just to sell, and this was just one of these places. Absolutely, what a natural beauty, but something must be done about the waste problem. But judge yourself, here are the pictures.

Our last stop was Ha Noi. We had some pretty nice last days in this big city. The highlight was the foodtour. A little bit of a hype, but we ate some delicious and strange things. We sat on these little stools among the locals eating something with a funny taste. The Old Town is a nice part of the city with small restaurants, little bars and markets. We did some last day souvenir shopping and prepared ourselves for the way back.

We went home with mixed feelings. Yes, we were ready to go home, and it had been good. Very good. WOW, everything we’ve experienced. Forever will this trip be in our heads and our hearts. For years we will still enjoy these adventures, with thousands of photographs to look back to. We are grateful, just so beautiful that we had the opportunity to do this. On to the next trip… ;)

4 reacties Voeg uw reactie toe

1. yazontheroad schreef:

Prachtig verhaal lieverds! Fijn dat jullie terug zijn ook. Inderdaad, op naar de volgende :). Liefs

1. anniekgelissen schreef:

thanks lieverd, see you soon x

2. Sjoesjoe schreef:

WoW WoW WoW weer zo leuk en mooi om te zien! Herinneringen voor het leven! Welkom terug lieverdjes!! ….En ja, op naar de volgende, ik verheug me nu al :) xxxx