Cities, volcanoes and lakes

Na San Juan del Sur namen we een chickenbus en een spannend natte-voeten-bootje naar Ometepe. Dit is een eiland in het midden van het grootste meer van Nicaragua en het bestaat uit twee grote vulkanen, Concepcion en Maderas. We waren zo blij eindelijk op Ometepe te zijn omdat we de mooie plaatjes van ons hotel aan het strand van Santo Domingo hadden gezien, maar helaas was alles een beetje te stil (om 20.30 gingen alle lichten uit in het hotel), het strand zat vol met zandvliegen en het sneeuwde letterlijk allemaal andere kleine vliegjes en muggetjes. Dit was toch niet het paradijsje dat we in ons hoofd hadden. We namen een gemakkelijke beslissing om uiteindelijk maar 2 nachten op Ometepe te slapen, in plaats van drie en we besloten ook een scooter te huren voor de volgende dag. Dit was een goede beslissing, want op deze manier konden we het gehele eiland ontdekken en hadden we vele mooie uitzichten. Met het scootertje konden we naar een natuurlijk zwembad en dat was zeer fijn na een warme dag op de scooter.

DSC00536kleinDSC00520kleinDSC00446kleinDSC00548kleinDSC00450kleinDSC00457klein

Eerder dan gepland verlieten we dus Ometepe en gingen we richting Granada. We hadden Hostel Oasis uitgekozen. De kamer was niet heel speciaal, maar ze hadden gratis koffie, thee, pannenkoeken ontbijt, water refill, en als allerbelangrijkst, een zwembad. Dit is absoluut geen overbodige luxe, aangezien het nogal heet kan worden in de steden. We vonden Granada echt prachtig en hebben ons goed vermaakt. Zo goed, dat we uiteindelijk 4 nachten zijn gebleven. Het is een drukke, grote stad en bovenal heel kleurrijk. De grote koloniale huizen met binnentuinen zijn erg mooi. We bezochten kerken en klommen naar boven in de toren van Iglesia Merced. Hier hadden we een fantastisch uitzicht over Granada tijdens de zonsondergang. We aten een aantal keer heel erg lekker bij The Garden Cafe en we maakten praatjes met wat inspirerende mensen, zoals kunstenaar Anthony Kulusic (erg bijzonder), Leo de tour agent (alles zelf opgebouwd en gestart met niets, en nu: “I make a lot of money”) en een professionele pinata maakster (een grote pinata kost ongeveer 45 euro).

DSC00560kleinDSC00604kleinDSC00610kleinDSC00574kleinDSC00643kleinDSC00581kleinDSC00637kleinDSC00657kleinDSC00656kleinDSC00661kleinDSC00689kleinDSC00674klein

Een van deze vier dagen namen we een chickenbus naar Masaya om een markt te bezoeken met allerlei souvenir spulletjes. Dat was een avontuur!! Als je in Masaya uit de bus stapt, bevind je je in een grote, hectische, doolhofachtige markt. We liepen wat rond, maar dachten toch dat we niet helemaal juist zaten. We werden totaal gek van de drukte, ahhh!! Gelukkig kunnen we er een uur later altijd weer om lachen. Maar dit was NIET de juiste markt. Gelukkig vonden we de markt die we wilden bezoeken alsnog, na een typisch Nicaraguaans buffet. Niet veel later reden we terug naar Granada in een chickenbus met kei harde knallende Pina Records reggaeton uit de speakers. De ervaring van een chickenbus moet je over je heen laten komen, maar we gaan het absoluut niet missen.

DSC00620kleinDSC00623klein

Na Granada stond Laguna de Apoyo op de planning voor Kerstmis. Dit is echt een fantastische plek. Er is niet veel te doen, maar er zijn vele mooie uitzichten. Helaas, na een hele slechte nacht (lees: geen elektriciteit = geen ventilator = heel heet, een wespennest bij onze kamer, een koppel in de kamer naast ons die het samen het wel heel erg naar hun zin hadden en dit luid lieten horen en daarna sigaretten gingen roken) pakten we onszelf op en liepen we een paar kilometer richting een uitzichtpunt. En zoals we telkens weer merken, het goede en het mooie laat ons altijd, altijd, altijd het minder leuke weer vergeten. Het uitzicht over het kratermeer was fantastisch, echt een van de mooiste uitzichten die we gezien hebben. We spendeerden onze dagen aan het meer, waar we konden kajakken, zwemmen, suppen en zonnen. Op Eerste Kerstdag werden we vroeg in de morgen wakker door het geluid van brulapen vlak bij onze kamer. Wat wil je nog meer?

IMG_2259IMG_2133DSC00739kleinDSC00734kleinDSC00716klein

SONY DSC

After San Juan del Sur we travelled by chickenbus and a very exciting wet-feet-floor boat to Ometepe. This is an island in the middle of Nicaragua’s biggest lake and it consists of two volcanoes, Concepcion and Maderas. We were so happy to be on Ometepe since the pictures of our hotel at the beach of Santo Domingo looked so beautiful, but unfortunately everything seemed a little too quiet (like 8.30 pm lights were out at the hotel), the beach was covered with sand-flies and it literally snowed other little flies/mosquitos. Was this paradise? We solved our problem very quickly to just stay two nights instead of three and we decided to rent a scooter for the next day. This was one very good decision, because we got to see the whole island and had some of the most amazing views. We could even go to a natural pool, which was nice after all the heat of the day.

Earlier than planned we left Ometepe again and headed to Granada. Hostal Oasis was our choice for the night and while the room was nothing special they had free coffee, tea, pancake breakfast, water refill, and most importantly, a pool. A big plus, since it can get very hot in the cities. We absolutely loved Granada and eventually stayed for 4 nights. It’s a busy and bustling city, it’s big, but most of all, it’s colourful. We loved the big colonial houses with beautiful courtyards. We visited churches and climbed the bell tower of Iglesia Merced to have the best view over Granada around sunset. We ate some of the best food we had at The Garden Cafe and we had some nice chats with an artists (Anthony Kulusic, beautiful work), a tour operator (started his own company with nothing and now: “I make a lot of money now, a lot of money”), and a professional piñata maker (inspiring, a big piñata costs about 45 euro).

In between we took a chickenbus to Masaya one day to visit a nice artesania market and buy some souvenirs. It was an adventure to say the least. When in Masaya you go off the bus, only to find yourself in a very big, hectic, labyrinth kind of market. We walked around a little bit, but this couldn’t be right. We almost lost it over there, crazy stuff! Fortunately we can laugh about everything an hour later. This was NOT the right market. Luckily we found the right one later, after some Nicaraguan buffet and not much later we went back to Granada again in a chickenbus with Pina Records reggaeton blazing through the speakers. You have to respect the chickenbusses, but we are definitely not going to miss them.

After Granada, Laguna de Apoyo was on our list for Christmas. This was an absolutely beautiful place. Not much to do, but stunning views. Unfortunately after a very bad night (read: no electricity = no fan = very hot, a wasp nest above our room, an other couple in the room next to us enjoying each other in a very loud way and smoking cigarettes after) we got ourselves together and went for a hike of a couple of kilometres to a viewpoint. And as we notice each time, the good and the beautiful always, always, always makes us forget the bad. This view over the crater lake, was absolutely amazing. One of the nicest things we’ve seen so far. After, we spend our days at the lake, kayaking, swimming, supping and sunbathing. On Christmas day we woke up early in the morning to the sound of howler monkeys above our room. What more do you want?

4 reacties Voeg uw reactie toe

1. Madelon schreef:

Fantastisch mooie foto’s en heerlijk om zo een beetje met jullie te mogen meereizen! Dank en liefs van Madelon

2. Rian schreef:

Dank je wel voor de update, weer veel beleefd en gezien. Prachtige foto’s, geweldig ook die foto van die bus :) !! En ja de natuurfoto’s die blijven prachtig. Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Heel veel groetjes, Rian xxx

3. francy schreef:

Tja wat zal ik nog toevoegen. Echt mooi allemaal, de bus, de gebouwen, de natuur, de kleuren. Wat heeft de wereld toch mooie plekken om te ontdekken. Wat ik mij afvroeg wat is erger een brullende brulaap of een brullend koppel;) liefs Francy

4. paula schreef:

Heel leuk om op deze manier met jullie “mee te mogen reizen”. Veel plezier